نشان ملی لوح کیفیت

آزمایشگاه قدس، پیشرفته‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی شهر قدس در سال ۱۳۹۲ بر آن شد تا با هدف ارتقای کیفیت خدمات خود، نسبت به استقرار سیستم کیفیت آزمایشگاهی مطابق استاندارد ملی آزمایشگاه تشخیص طبی اقدام نماید. این مرکز به عنوان اولین آزمایشگاه در شهر قدس در شهریور ماه ۱۳۹۶ موفق به اخذ نشان ملی لوح کیفیت (بالاترین نشان استاندارد کشوری) گردیده است.

 

درباره لوح کیفیت

اساس رتبه‌بندی‌های کنترل کیفیت بر پایه رعایت استانداردهایی طراحی شده که توسط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بر اساس الزامات سازمان بهداشت جهانی تدوین و بومی‌سازی شده و هر ساله بازنگری و بروزرسانی می‌گردد. آزمایشگاه‌های متقاضی لوح کیفیت ملزم به رعایت کلیه بندهای عمومی و تخصصی تعیین شده به صورت قابل قبول و بی نقص همراه با شواهد و مدارک اجرای موجود در سالهای گذشته هستند. بنابراین دریافت لوح کیفیت فقط با در نظر گرفتن هزینه‌های بالای اجرای برنامه‌های کنترل کیفی، پرسنل مجرب و  آموزش دیده، دستگاه‌های تمام اتوماتیک و در نهایت تعهد و اعتقاد به کار صحیح و اجرای تمامی دستورالعمل‌های استاندارد امکان پذیر است. بر این اساس آزمایشگاه‌های دارای لوح کیفیت می‌توانند مدعی باشند که در بالاترین نقطه اجرای استانداردهای بین المللی قرار گرفته و نتایج استخراج شده از چنین آزمایشگاه‌هایی قابل مقایسه با نتایج آزمایشگاه‌های استاندارد کشورهای  پیشرفته دنیا است.

آزمایشگاه قدس نیز پس از چند سال تلاش بی‌وقفه و مستمر و در پی بازدیدها و ممیزی‌های اداره کل امور آزمایشگاه‌ها و همچنین کارشناسان آزمایشگاه مرجع سلامت و وزارت بهداشت به عنوان اولین آزمایشگاه در شهر قدس در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت لوح کیفیت گردید.

 

زمینه های اقدامات انجام شده در راستای اخذ لوح کیفیت کارکنان

  • اطمینان از احراز صلاحیت، مدارک تحصیلی و سلامت فردی کارکنان
  • تدوین شرح وظایف، مسئولیت‌ها، اختیارات و تعیین جانشین ذیصلاح
  • آموزش مستمر و آزمون‌های دوره‌ای

ایمنی و بهداشت

  • اجرای دقیق دستورالعمل‌های نظافت و بهداشت، شستشو و سترون سازی
  • مدیریت ایمن و صحیح پسماندها در مراحل جداسازی، بی خطرسازی، جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و دفع پسماندها
  • نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظت فردی کارکنان در مقابل حوادث مخاطره آمیز
  • استقرار تجهیزات ایمنی در نقاط مورد نیاز مانند جعبه کمک‌های اولیه، کپسول‌های آتش‌نشانی، …

تجهیزات آزمایشگاه

  • بکارگیری دستگاه‌ها و تجهیزات معتبر و مورد تایید
  • فراهم نمودن شرایط محیطی، عملیاتی و ملاحظات ایمنی مورد نیاز دستگاه‌ها
  • اجرای دقیق دستورالعمل‌های دوره‌ای سرویس و نگهداری دستگاه‌ها و تجهیزات
  • نگهداری مستندات عملیاتی دستگاه‌ها شامل شناسنامه، دستورالعمل فنی، لاگ‌بوک و سوابق مربوط به کنترل، نگهداری، سرویس و تعمیرات
  • ارزیابی مستمر عملکرد فنی دستگاه‌ها با استفاده از کنترل‌های مناسب

فضا و تاسیسات

  • وجود تاسیسات ساختمانی مناسب و استاندارد شامل سیستم‌های گرمایش و سرمایش، تهویه، روشنایی، حفاظت الکتریکی، برق اضطراری
  • وجود تسهیلاتی برای حفظ کرامت و رفاه حال مراجعین شامل دربهای اتوماتیک، فضای نشیمن مناسب، آبسردکن، دستگاه کپی و همچنین حضور تعداد کافی از پرسنل در شیفت‌های مختلفجهت تسهیل و تسریع امور مراجعین
  • اختصاص فضای کافی و مجزا با تجهیزات مناسب به بخشهای فنی و رفاهی جهت ارتقاء عملکرد و راحتی کارکنان

فرآیند های قبل از انجام آزمایش

  • اطمینان از اطلاع‌رسانی کامل و دقیق به بیمار در خصوص آمادگی‌های قبل از نمونه‌گیری و نحوه جمع‌آوری نمونه
  • استفاده از سیستم بارکد در تمام مراحل گردش کار جهت تسریع عملیات و حذف خطای انسانی
  • استفاده از سیستم یک بار مصرف خونگیری در خلاء به منظور کاهش آلودگی و کاهش نیاز به تفکیک نمونه‌ها
  • فراهم نمودن شرایط مناسب نگهداری نمونه‌ها قبل و پس از اخذ نمونه
  • تفکیک نمونه‌ها در شرایط استاندارد و انتقال به بخش در حداقل زمان ممکن

کنترل کیفیت انجام آزمایش

  • اطمینان از صحت و کیفیت کیت‌ها با روشهای استاندارد و مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت
  • کنترل صحت و دقت تمامی دستگاه‌ها مطابق استانداردهای آزمایشگاه مرجع سلامت با استفاده از کنترل‌های مناسب و تطابق با منحنی‌های کنترل کیفی جهت اطمینان از عملکرد صحیح آنها قبل از آغاز به کار
  • بهره‌گیری از سیستم یکپارچه نرم‌افزاری دارای ارتباط داده‌ای اتوماتیک با تمامی دستگاه‌ها به منظور حذف خطای انسانی ناشی از ورود دستی داده‌ها
  • انجام آزمایش در حداقل زمان ممکن جهت رعایت حداکثر زمان استاندارد نگهداری نمونه‌ها
  • کنترل کلیه نتایج در چهار مرحله توسط اپراتور، مسئول بخش، سوپروایزر و مسئول فنی
  • مقایسه نتایج با علائم بالینی اعلام شده توسط بیمار و همچنین سوابق قبلی بیمار
  • استفاده روزانه از نمونه‌های کنترلی خارجی با نتایج معلوم جهت کنترل خوانش دستگاه‌ها
  • استفاده همزمان از روشها و دستگاه‌های متفاوت جهت حصول اطمینان از صحت عملکرد دستگاه‌ها
  • تکرار تصادفیتستها جهت حصول اطمینان از بازه‌های قابل قبول
  • استفاده ماهیانه از نمونه مجهول جهت کنترل عملکرد پرسنل و بخش
  • ارسال ماهانه نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های معتبر صحه‌گذار جهت اطمینان از صحت نتایج
  • شرکت در برنامه‌های کنترل کیفی داخلی و خارجی
  • نگهداری نمونه ذخیره بیماران جهت تکرار آزمایش در صورت نیاز

رسیدگی

  • پویا بودن سیستم مدیریت آزمایشگاه جهت انعطاف‌پذیری در مقابل مراجعین، پزشکان، بازرسان و تمامی افرادی که با مرکز در ارتباط خواهند بود
  • کنترل ماهانه فرم‌های نظرسنجی و شکایات مراجعین
  • بررسی روزانه خطاها و موارد عدم انطباق در جهت عدم تکرار آنها

امکانات IT

  • امکان جواب‌گیری از سایت
  • امکان جواب‌گیری از طریق ربات تلگرامی
  • ارتباط دوطرفه مجازی با همکاران و مراجعین محترم
  • کانال عمومی برای مراجعین
  • کانال تخصصی برای همکاران
  • اینستاگرام
  • انتشار مقالات همکاران در سایت و کانال‌ها
  • انتشار نام، تخصص، آدرس و شماره تلفن مطب همکاران در سایت
  • اطلاع‌رسانی از طریق پیامک و کانال
  • نظرسنجی از طریق سایت
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *