۱۱ نکته‌ی مهم در مورد سلامت جنسی خانم‌ها

عفونت ادراری (UTI)

عفونت ادراری چیست؟

یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم ادراری از جمله مجرای خروج ادرار (پیشابراه)، مثانه، مجاری ادراری (میزنای) و کلیه تاثیر می‌گذارد. در حالت عادی، در ادرار باکتری وجود ندارد. اما بعضی اوقات باکتری‌های ناحیه‌ی تناسلی وارد مجاری ادراری می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به عفونت و التهاب شود که به عفونت ادراری یا UTI معروف است. اگرچه UTI می‌تواند بر هر بخشی از سیستم ادراری تاثیر بگذارد، اما بیش‌تر مثانه را درگیر می‌کند.

ابتلا به UTI از طریق رابطه‌ی جنسی، به خصوص در زنان، امکان پذیر است.

چه کسانی در معرض عفونت ادراری هستند؟

برخی موارد خانم‌ها را بیش‌تر در معرض عفونت ادراری قرار می‌دهد. مانند: رابطه‌ی جنسی با شریک جدید یا شرکای متعدد، سابقه‌ی UTI قبلی، حاملگی‌های متعدد، چاقی، دیابت،‌ ضعف سیستم ایمنی و ناهنجاری‌های مجاری ادراری یا دستگاه تناسلی. همچنین زنانی که یائسه شده‌اند یا بافت واژن آن‌ها خشک یا آتروفیک است، در معرض خطر بیش‌تر ابتلا به UTI هستند.

علاوه بر این، موارد دیگری نیز وجود دارد که خانم‌ها را مستعد عفونت ادراری می‌کند. مانند: مشکل در خالی مثانه در زمان ادرار کردن، انسداد دستگاه ادراری مانند سنگ کلیه، استفاده از کاتترهای ادراری و استفاده مکرر از آنتی بیوتیک‌ها، که می‌تواند تعادل باکتری‌های مجاری ادراری را مختل کند. مجرای خروج ادرار (پیشابراه)‌ در خانم‌ها از مردان کوتاه‌تر است و در نتیجه ورود باکتری‌ها به مثانه راحت‌تر است. به همین دلیل زنان بیش‌تر مستعد ابتلا به UTI از طریق رابطه‌ی جنسی هستند.

علائم عفونت ادراری

برخی از علائم شایع UTI عبارتند از: نیاز به ادرار کردن به طور مکرر اما مقدار ادرار کم است، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، درد یا فشار در ناحیه‌ی شکم یا لگن، وجود خون در ادرار، ادرار غیر طبیعی که ممکن است بو یا ظاهر کدری داشته باشد. علاوه بر این علائم،‌ فرد ممکن است حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز را نیز تجربه کند.

راه‌های پشگیری از عفونت ادراری

برای پیشگیری از عفونت ادراری راه‌های زیادی وجود دارد. تخلیه‌ی مثانه بعد از رابطه‌ی جنسی، خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد. شستن ناحیه‌ی تناسلی با آب گرم قبل از رابطه‌ی جنسی، خطر ورود باکتری‌ها به مجرای ادراری، خصوصاً برای خانم‌ها، را کاهش می‌دهد. از لباس زیر نخی استفاده کنند.

پس از ادرار کردن، دستگاه تناسلی را از جلو به عقب پاک کنید. این کار از ورود باکتری‌های دستگاه گوارش و مقعد، به مجرای ادرار جلوگیری می‌کند. از دوش واژینال، دئودورانت‌های واژن، تامپون یا پد معطر دوری نمایید. از پوشیدن شلوار جین و لباس زیر خیلی تنگ خودداری کنید.

درمان عفونت ادراری

درمان عفونت ادراری شامل مصرف آنتی بیوتیک و استروژن درمانی واژینال برای زنان یائسه است. نوشیدن مقدار زیادی آب نیز کمک کننده است. حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید. از نوشیدن مایعاتی که مثانه را تحریک می‌کنند، مانند قهوه، جوش شیرین،‌آب مرکبات و الکل خودداری کنید. هرگاه احساس کردید مثانه پر است حتما در اسرع وقت آن را تخلیه کنید.

محصولات مناسب شستشوی واژن

واژن سالم دارای اکولوژی باکتریایی است که به آن کمک می‌کند تا pH مناسب را حفظ کند. pH واژن بین ۳/۵ تا ۴/۵ است، یعنی کمی اسیدی است. شستشوی داخل واژن یا دوش واژینال، می‌تواند این تعادل باکتریایی طبیعی را برهم زند و سلامت جنسی زنان را مختل کند. در نتیجه منجر به التهاب واژن، واژینوز باکتریایی یا عفونت قارچی شود.

در حالی که نباید داخل واژن خود را بشویید، خوب است که  لب‌های داخلی و خارجی واژن خود را بشویید. بنابراین خانم‌ها برای شست و شوی واژن باید از محصولات مخصوص شست و شوی واژن استفاده کنند زیرا باعث حفظ pH نرمال واژن می‌شوند. برای تمیز کردن واژن، از صابون‌های معطر خودداری کنید.

بوی بد واژن چه معنایی دارد؟

هیچ واژنی بی بو نیست و نباید هم باشد. واژن‌ بوهای مختلفی دارد. بسته به رژیم غذایی و چرخه‌ی قاعدگی، بوی واژن ممکن است تغییر کند. برای حفظ سلامت جنسی خود، اگر بوی تند و ناخوشایندی را احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری‌های خاص مانند واژینوز باکتریایی می‌تواند باعث بوی بد واژن شود.

آیا امکان بارداری در زمان شیردهی وجود دارد؟

اگرچه احتمال آن کم است، اما می‌توانید در حین شیردهی باردار شوید. تغذیه با شیر مادر باعث افزایش سطح هورمونی می‌شود که تخمک گذاری را سرکوب می‌کند. در مورد بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری در زمان شیردهی، با پزشک خود صحبت کنید.

برای سلامت جنسی، دستگاه تناسلی را خشک نگه دارید

خشک نکردن واژن بعد از ادرار می‌تواند باعث خیس شدن شورت شود.که نه تنها می‌تواند به بوی بد منجر شود بلکه شما را در معرض عفونت‌های واژن قرار می‌دهد. از این رو توصیه می‌شود که همیشه واژن را با استفاده از دستمال توالت یا یک پارچه‌ی نرم پاک کنید تا لباس زیر همیشه خشک باشد.

بیش از حد واژن را تمیز نکنید!

مایعات یا ترشحات واژن از ویژگی‌های یک واژن سالم است. استفاده از محصولاتی مانند پودر تالک (پودر بچه)‌ یا پاک کردن بیش از حد واژن می‌تواند آن را بسیار خشک کند. در نتیجه باعث خارش و خشکی واژن می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به درد در هنگام رابطه‌ی جنسی شود. علاوه بر این، طبق یک مطالعه‌ی تحقیقاتی، گزارش شده است که استفاده از پودر تالک می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

در زمان قاعدگی، بعد از چه مدتی باید پد بهداشتی را عوض کرد؟

به طور کلی، زنانی که در دوران پریودی میزان جریان خون طبیعی دارند، باید هر ۴ تا ۶ ساعت پد بهداشتی را عوض کنند. همین مورد برای روزهایی که میزان جریان خون کم است نیز صدق می‌کند. اگر میزان جریان خون قاعدگی شدیدی دارید، تعویض پدهای بهداشتی هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار ضروری است. اگر از تامپون استفاده می‌کنید، هر شش ساعت یک بار آن را عوض کنید.

اگر پدهای بهداشتی یا تامپون‌ها برای مدت طولانی عوض نشوند، می‌تواند منجر به بثورات پوستی و بوی بد شود. همچنین در مواردی می‌تواند شما را در معرض عفونت قرار دهد. برخی از خانم‌ها تمایل به استفاده از پدهای پارچه‌ای دارند که لازم است قبل از استفاده به خوبی شسته و خشک شوند.

رابطه‌ی جنسی ایمن

رابطه‌ی جنسی محافظت نشده خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، زگیل، سفلیس و ویروس نقص ایمنی بدن (HIV) را به همراه دارد. یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از STI، عفونت‌های واژن و حاملگی‌های ناخواسته، استفاده از کاندوم است.

قبل از استفاده از کاندوم، بررسی کنید که به مواد کاندوم حساسیت نداشته باشید. نوعی را که مناسب شماست انتخاب کنید. اگر همسرتان به بیماری آمیزشی مبتلا است، توصیه می‌شود تا زمان از بین رفتن علائم، از رابطه‌ی جنسی خودداری کنید.

ترشحات واژن و سلامت جنسی

ترشحات واژن به طور طبیعی از گردن رحم تولید می‌شوند. ویژگی و میزان ترشحات واژن در طول چرخه‌ی قاعدگی متفاوت است. تولید ترشحات شفاف یا سفید از واژن کاملا طبیعی است. در واقع، ترشح از واژن همیشه علامت بدی نیست. تغییر در میزان ترشحات می‌تواند ۱۰۰ درصد هورمونی باشد. به عبارت دیگر، ترشحات واٰژن با چرخه‌ی قاعدگی، بارداری یا یائسگی ارتباط دارد.

شایع‌ترین علت ترشحات غیر معمول واژن، واژینوز باکتریایی است که می‌تواند بوی نامطبوعی ایجاد کند.واژینوز باکتریایی به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اما اگر نگران هستید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم

کلیه خانم‌های ۲۵ تا ۶۴ ساله برای از نظر سرطان دهانه‌ی رحم غربالگری شوند. غربالگری باید به طور منظم انجام شود. به این معنی که هرگونه تغییر غیرطبیعی در سلول‌های دهانه‌ی رحم را می‌توان در اوایل بیماری تشخیص داد و در صورت لزوم برای جلوگیری از پیشرفت سرطان، درمان را آغاز کرد.

در صورت مشاهده‌ی چه مواردی، هر خانم باید به پزشک مراجعه کند؟

در صورت تجربه‌ی هریک از این موارد بهتر است به پزشک یا دیگر ارائه دهنده‌های خدمات بهداشتی مراجعه کنید: درد هنگام ادرار کردن، درد هنگام رابطه‌ی جنسی، بوی تند و ناخوشایندی واژن، وجود تاول یا زخم یا زگیل در اطراف دستگاه تناسلی، ترشحات سبز یا زرد یا خاکستری از واژن، ترشح غلیظ واژن که شبیه پنیر است، خارش مداوم واژن و خونریزی غیر قابل توضیح واژن./دکترتو

 

منبع: webmd، healthline، everydayhealth، mayoclinic، clevelandclinic، medicalnewstoday، womenshealthmag.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *